"ההגרלה הגדולה" – הנחה לעשירים ?

מאות זוכים בהגרלה הגדולה של מחיר למשתכן, מתחילים להבין שזה אולי "היה נשמע טוב מידי". חלק גדול מהדירות שמוצעות הן גדולות ויקרות מידי לזוגות צעירים. האם זו בכלל קומבינה של הממשלה, לעשות הנחה לעשירים, במסכה של תכנית מחיר למשתכן?

 

זוכי ההגרלה הגדולה שמחו מאוד לקבל את ההודעה על קבלת הזכות לדירה במחיר מוזל, אך לאט לאט הם מבינים שזה לא כזה פשוט כמו שחשבו.

 

חלק גדול מהדירות בפרויקטים שהוגרלו הן גדולות ויקרות, אף אחד לא יודע מתי יקבלו מפתח לדירה, ואם זה בכלל יצא משתלם בסופו של דבר.

 

משרד האוצר פרסם לפני ההגרלה פרויקטים עם דירות בהנחה של 30% ממחיר השוק, כלומר, במחיר של פחות ממיליון ₪.

בפועל לאחר ההגרלה, כשביקשו הזוכים לראות את תמהיל הדירות בפרויקטים, הם הבינו שרוב הדירות שמוצעות הן דירות גדולות ודירות גן, של 5-6 חדרים. המחירים שלהם רק מתחילים בכ – 1.5 מיליון ₪, ורובן ימכרו למעלה מ- 2 מיליון.

 

"המטרה של תכנית מחיר למשתכן היא לעזור למשפחות וזוגות צעירים שאין באפשרותם לרכוש דירה במחירי השוק של היום. לא ברור מה חשבו כשאפשרו ליזמים להכניס דירות כאלו בפרויקטים" אומר א' שזכה בזכות לדירה מוזלת בפרויקט בראש העין.

 

"בפרויקט שאנחנו זכינו בו אמורות להבנות 543 דירות. גודל דירה ממוצעת בפרויקט הוא 161 מ"ר. רק 10-15 דירות מתוך כל הפרויקט הן בנות 4 חדרים בגודל של 110-117 מ"ר שימכרו במחיר של כמיליון ₪. שאר הדירות הן גדולות בנות 5 ו – 6. אלו לא דירות המתאימות לזוגות צעירים, לא בגודל ובטח לא במחיר".

 

גם בהגרלות הקודמות, זוכים רבים נאלצו לוותר על זכותם, מכיוון שלא יכלו לרכוש דירות במחירים אלו, בסופו של דבר היזמים זוכים למכור אותן בשוק החופשי.

 

כשפונים ליזמים הם טוענים כי הם עומדים בדרישות המכרז, אחרת לא היו זוכים במכרז ולכן אין סיבה לפנות אליהם.

 

 

אז מי אחראי למחדל?

מסתבר שהקרקעות נמכרו ליזמים שהציעו למכור לזוכים במחיר הנמוך ביותר למ"ר. לא היתה התייחסות במכרז של משרד האוצר ומשרד השיכון, לגודל או מספר הדירות בפרויקט.

 

כמובן שליזמים משלתם הרבה יותר לבנות פחות דירות על אותו שטח, מכיוון שמה שמייקר בעיקר את העלויות של בניית דירה הוא בניית ממ"ד, שירותים ומטבחים. כשיש פחות דירות יש פחות הוצאות בנייה.

 

ככה חוסכים היזמים, על חשבון משפחות שזכו בהגרלות ולא יוכלו לרכוש את הדירות הגדולות במחירים האלו.

 

מה שקורה וקרה גם בהגרלות קודמות, שהיחידים שיוכלו לרכוש את הדירות היקרות, הם בני עשירים, שטרם רשומה על שמם דירה ונרשמו להגרלה. ההורים קונים להם את דירות הגן הגדולות, בהנחה גדולה שלא יכלו לקבל בשוק החופשי.

 

האם בסופו של דבר תכנית מחיר למשתכן הופכת לתכנית הנחה מכובסת לעשירים?

 

 

לאחר פרסום הדברים בשבוע שעבר בחדשות ערוץ 2, פורסם בסוף השבוע, כי שר האוצר התערב, וביחד עם עיריית ראש העין והקבלן, הוחלט להוסיף לפרויקט המדובר בראש העין, 70 דירות קטנות וזולות שיתאימו לזוגות צעירים.

 

כתוצאה מכך, 70 זכאים נוספים שנמצאים ברשימת ההמתנה בפרויקט, צפויים עכשיו גם הם לקבל את ההודעה המשמחת על זכייה בהגרלה.

 

עוד הובטח ע"י שר האוצר כי הוא מתכוון להתערב בכל פרויקט עם בעיות מסוג זה ולפתור אותן, כך שיותר זוגות צעירים, יוכלו לרכוש דירות במחירים זולים.

 

ואנחנו שואלים – למה לא לחשוב על הדברים לפני?

הפתרון שהוצע הוא שוב סוג של תלאי, נפתרה הבעיה ל – 70 זוגות, אך הדירות הגדולות והיקרות עדיין נשארות בפרויקט.

70 הזוגות הנוספים שיקבלו עכשיו את ההודעה על הזכייה, כתוצאה של הוספת הדירות, יהיו בדיוק באותה בעיה.

אם הם לא ממשפחות עשירות, גם הם לא יוכלו לרכוש את הדירות היקרות.

למה לא לבדוק את המכרזים, ולדאוג לטובת הזכאים ולא לטובת הקבלנים ועשירי המדינה?